Norocul in afaceri e o minciuna
Publicat in 29. Sep, 2009 de catre Paul Coman in Mentalitate

“Norocul este ceea ce se intampla cand pregatirea intalneste oportunitatea.” Seneca – Filosof roman (4 BC – AD 65)
In ultima perioada, de cand scriu pentru Startup Academy, mai multe cunostinte au incercat sa ma convinga ca norocul este un factor foarte important, daca nu cumva factorul determinant pentru succesul in afaceri.
Am auzit acelasi mesaj din surse diferite, comunicat in diferite forme:
“Norocul reprezinta cam 25% din succesul afacerii, dar sunt acei 25% care conteaza.”
“Nu poti sa ai succes in afaceri fara noroc.”
“Ai avut ghinion, de aia ai ajuns sa ai problemele astea.”
“Trebuie sa ai si noroc.”
Personal, mereu am avut senzatia ca nu exista nororc sau ghinion oricat de mult as fi vrut cateodata sa cred in ele. Si atunci, intrebarea este de ce unii oameni cu nivel ridicat de inteligenta intampina esec dupa esec iar altii de-a dreptu’ prosti fac afaceri de milioane de Euro?
Sperand sa raspund la aceasta intrebare si la altele asemanatoare, am incercat sa aflu cat mai multe despre noroc. Exista sau nu exista? In urmatoarele randuri am sa incerc sa explic intr-un mod rational, acest concept abstract care prin teorie defineste inexplicabilul.
Totul functioneaza dupa legi
“Legile naturale ale universului sunt atat de precise incat nu avem nicio dificultate in a consturui nave spatiale, putem trimite oameni pe luna si putem programa aselenizarea cu preciziea unei fractiuni de secunda.” Dr. Wernher von Braun (considerat parintele Programului Spatial NASA)
Universul opereaza ordonat, totul este orchestrat prin legi precise care functioneaza de fiecare data, indiferent daca le intelegem, daca nu le intelegem sau daca le ignoram. Daca pasesti afara pe geam la etajul 2 nu vei ramane suspendat in spatiu pana intelegi legea gravitatiei. Vei cadea si in cel mai fericit caz te vei lovi. Legea nu tolereaza ignoranta (am auzit asta de la politisti).
Una dintre legile fundamentale care instituie ordine in univers este legea cauza si efect. Aceasta lege spune ca fiecare actiune are o consecinta logica. Si inseamna de asemenea ca aceeasi cauza va avea acelasi efect de fiecare data. Prin urmare nimic nu e intamplator. Tot ceea ce avem si tot ceea ce vom avea vor fi rezultate ale unor alegeri pe care le-am facut constient sau inconstient.
Dar suntem oare 100% in controlul propriei noastre vieti sau intervine cateodata aceasta perturbatie denumita sansa?
Formula cu o infinitate de variabile
Succesul este o formula matematica. In viata si in business, pentru a obtine un anumit rezultat X trebuie sa indeplinim mai multe conditii: A, B si C
A + B + C = X
Explicatie simplificata:
Sa zicem ca vrei sa iei nota 10 la examen la facultate. Cele 3 conditii pe care trebuie sa le indeplinesti sunt:
A – sa inveti materia
B – sa te prezinti la examen
C – sa scrii corect raspunsurile
Daca indeplinesti A, B si C obtii rezultatul X, in cazul nostru nota 10.
In realitate variabilele sau conditiile nu sunt numai 3 ci sunt o infinitate. Toate au un rol mai mare sau mai mic in determinarea rezultatului.
In exemplul de mai sus mai trebuie sa: intelegi materia, sa ai pix, sa iti amintesti ceea ce ai invatat, sa te incadrezi in timpul alocat, sa nu fii taiat la mana cu care scrii
etc.
Sunt literalmente o infinitate de variabile care pot influenta rezultatul. Pentru acelea care ne afecteaza, dar pe care nu le cunoastem, nu le intelegem sau nu le putem controla am inventat urmatoarele denumiri: sansa, noroc, ghinion sau hazard.
Cert este ca putem sa controlam 100% numai doua lucruri: ceea ce gandim si cum actionam. Acesta fiind cazul, putem oare sa manipulam cumva aceste doua componente, astfel incat sa influentam sau chiar sa garantam rezultatul dorit?
Urmeaza sa aflam…
Acesta este doar primul dintr-o serie de 3 articole. Pe parcurs vei intelege cum iti poti proiecta puterea psihologica pentru a depasi ceea ce altii percep ca fiind noroc, astfel incat sa obtii rezultatele dorite in business si in viata.
Urmeaza in seria “Oameni ca noi nu au noroc“:




Alina Semeniuc
Sep 30th, 2009
Nici eu nu cred in noroc si ma bucur mult ca ai deschis acest subiect.
Astept sa aud mai multe…
Paul Coman
Sep 30th, 2009
Da si eu cred ca problema cu norocul este o convingere care ne limiteaza enorm in afaceri. Ai mult mai multa putere cand consideri ca rezultatul depinde de tine.
Andreea
Oct 2nd, 2009
Imi place moto-ul pe care l-ai ales, se potriveste cu ceea ce cred eu. Astept continuarea articolului
Victor Tomescu
Oct 2nd, 2009
Poti sa zici ca ai noroc daca mostenesti o afacere de succes de la un unchi de care nici nu mai stiai.
Dar daca te bazezi si in continuare pe acel noroc, cel mai probabil in cateva luni o sa apara si statement-ul:
- Chiar daca afacerea era profitabila am avut “ghinion” si a inceput sa mearga rau asa ca am falimentat.
Felicitari pentru articol.
Cristina Segal
Oct 2nd, 2009
NU CRED IN NOROC!
Eu am constatat, si sper ca ma si invatat, ca norocul nu vine si nici nu pleaca singur. Cateodata ai o sansa si stii sa o “agati”, altatada pur si simplu nu esti pregatit sa vezi anumite oportunitati…eu mai spun ca poate nici nu meriti sa le vezi.
Eu cred in echilibrul universal si in felul in care reusesti sa te acordezi la ritmul si la legile lui. Mai cred ca daca esti in rezonanta cu ritmul acestui echilibru atunci ajungi sa fii fericit si implinit. Fericirea personala se inseamna altceva pentru fiecare: impliniri personale, cariera, descoperiri, ajutorul acordat altora, bani si alte multe lucruri pe care le poti face cu succes si in echilibru cu tine.
Mai cred in cunoasterea personala, mai ales a limitelor personale si a trasaturilor de caracter dominante. Poti sa incerci sa lupti cu limitele tale…dar pana la o limita…pe care daca o depasesti ar trebui sa avem decenta sa recunoastem (macar in oglinda) ca nu este vorba despre ghinion ci pur si simplu vrem mai mult decat putem
Eu am un cap plin de cucuie de la peretii pe care am incercat sa ii sparg desi ma consider un om implinit…si deci norocos.
Un weekend placut tuturor
Paul Coman
Oct 4th, 2009
@Cristina: Cred ca ai mare dreptate! Daca alegi sa nu profiti de o oportunitate nu inseamna ca ai avut ghinion. Tu ai facut alegerea.
La fel daca actionezi rapid cand se iveste o oportunitate si profiti ulterior, tot tu faci alegerea.
Nu sunt interventii divine! Sunt deciziile pe care le luam si consecintele lor…
Calin Gilea
Oct 5th, 2009
Salut Paul,
Eu cred ca exista noroc. Dar asta nu inseamna ca ma bazez pe el. Exista domenii unde el se manifesta mai putin si altele unde apare din abundenta. Exemple unde apare din abundenta: jocurile de noroc bineinteles, bursa (apare mai rar dar e un factor de luat in seama). Nu apare de obicei in domenii technico-stiintifice. Si apare si in afaceri(de obicei sub forma de ghinion): ganditi-va ca v-ati fi aflat in turnurile gemene in 11 septembrie 2001 dimineata pe la 9 sau daca ati fi avut un hotel pe malul Oceanului Indian cand a venit tsunami-ul.
Paul Coman
Oct 5th, 2009
@Calin: Mi-a atras atentia, in mod special o idee din comentariul tau si anume: norocul (sansa) apare la jocurile de noroc.
Eu privesc jocurile de noroc din 2 perspective:
1. Pe termen scurt
Este vorba de o ecuatie unde nu putem sa controlam factorii care influenteaza rezultatul desi acestia exista. Putem sa alegem fie sa jucam fie sa nu jucam.
2. Pe termen lung
Jocurile de noroc sunt o afacere extrem de previzibila care nu prea are nicio legatura cu sansa sau norocul. Functioneaza dupa niste probabilitati clare care aduc profit cazinoului.
Eu nu sustin ca putem controla fiecare variabila care influenteaza un rezultat sau altul, ar fi absurd, eu sustin ca putem controla variabilele decisive pentru succesul in afaceri.
Cristian
Oct 7th, 2009
Salut,
Desi nu sunt un atrepenor, in sensul clasic al cuvantului, in ideea in care detin propria afacere, am aceasta atitudine in tot ceea ce fac in viata. Asta este o alegere, am avut si inca am sanse sa pornesc pe o alta cale, dar prefer sa astept acum.
Pot sa ma consider relativ implinit avand in vedere ca sunt multumit cu ce am pana acum, si as zice ca am avut oarece succes comparabil cu cei care sunt in jurul meu si cu care relationez constant. Am tras cateva concluzii pana acum, privind norocul, si partea opusa, esecul:
- 1% este noroc, 99% sunt oportunitati. Diferenta intre ele este ca ultimele se pot cultiva si aparitia lor poate fi determinata
- Nu cultiva oportunitati pe care nu esti pregatit sa le cresti, s-ar putea sa iti pierzi increderea in tine ca esti capabil si pe a celorlalti.
- Nu ai ghinioane, ci esecuri datorate unor riscuri pe care nu le-ai luat in calcul sau le-ai cuantificat gresit, iar daca te uiti inapoi la modul cum esecurile s-au intamplat, ar trebui sa fii suficient de inteligent sa ai grija ca greselile facute sa nu se mai repete, la fel sau in moduri asemanatoare.
- Pe masura ce timpul trece, numarul si amploarea greselilor si esecurilor trebuie sa scada.
Claudiu
Oct 7th, 2009
Success is just like being pregnant. Everybody congratulates you, but nobody knows how many times you were f…ed.
Silviu Vert
Oct 8th, 2009
@Calin: Daca prin domenii tehnico-stiintifice te referi si la cercetare, ai fi surprins sa afli cate descoperiri esentiale pentru omenire au fost facute absolut accidental, in timp ce cercetatorul cauta cu totul altceva. Sigur, poti sa zici ca asta nu e noroc pur, ca cercetatorul si-a creat oportunitatea de a face descoperirea, dar asta e alta discutie
Catalin Neculau
Oct 19th, 2009
Cred ca totul porneste de la modul in care fiecare defineste norocul. Daca prin noroc intelegi aparitia unei oportunitati pe care nu ai cum sa o controlezi dar pe care o poti valorifica in interes personal, atunci DA, norocul exista. Daca insa prin noroc intelegi altceva, atunci … nu faci decat sa te inseli. Eu nu cred in noroc dar sunt atent intotdeauna pr. a valorifica la maximum oportunitatile care apar.
Paul Coman
Oct 21st, 2009
Am publicat partea a doua din seria “Norocul in business”.
http://www.startupacademy.ro/2009/10/21/reteta-delicioasa-pentru-noroc/
Adrian B.
Nov 16th, 2009
Sunt de acord cu teoria conform careia norocul in business inseamna, de cele mai multe ori, sa fii “omul potrivit la locul potrivit” (si as mai adauga “in momentul potrivit”).
Dar ca sa cunosti locul si momentul oportun iti trebuie pregatirea, munca, exercitiul – fara ele nu poti observa oportunitatea. Si astfel ajung la un alt proverb: “Norocul ti-l mai faci si singur”.
DoN
Jan 27th, 2010
Am citit toate cele 3 articole despre noroc.
Mi s-a parut cam putin dar inteleg ca nu se poate scrie si discuta la nesfirsit pe aceasta tema.
Ca concluzie cu ce raminem¿?
Cum facem sa profitam la maxim de oportunitatzi¿?
Cum interpretam semnalele externe¿?
Cum ne eliminam slabiciunile(noroc-ghinion, bun-rau, rugaciunii, descintece, vrajii, etc)…
Ceva sfaturi, indrumari¿?
Carti, video, articole¿?
Logic ar fi sa existe si urmarea la articolele astea.
NU¿?
Felicitari pt munca ta de pina acum.
Tiam mai zis ca ma surprinde placut sa vad cum exista speranta ca oamenii isi vor deschide mintile si ochii. Nu suntem multi dar zi de zi ne mai adunam cite unii.
Succes in continuare.
vili
Jun 2nd, 2010
LUCK=Labor Under Controlled Circumstances