Norocul, doar o interpretare
Publicat in 25. Jan, 2010 de catre Paul Coman in Mentalitate
Cine zice daca un rezultat este bun sau rau? Cum iti dai seama? Nu, nu este o intrebare capcana ci una al carei raspuns este premiza pentru acest articol final din seria “Oameni ca noi nu au noroc“.
Deci gandeste-te…
Probabil ca raspunsul tau este cam asa: un rezultat este bun daca iti intruneste asteptarile sau chiar le depaseste. In cazul in care raspunsul tau NU este cel enuntat mai sus si consideri ca un rezultat este bun daca iti imbunatateste viata in orice fel atunci vreau sa te gandesti la urmatoarea situatie ipotetica:
In ultimele luni ai avut un profit mediu de 10 mii Lei / luna iar luna asta ai avut o scadere drastica pana la 100 Lei. Profitul este tot profit, ti-a adus un plus in viata dar este numai 100 de lei! Cum este rezultatul bun sau prost?
Probabil ca ai raspuns ca prost si ai dreptate. Un rezultat este bun numai daca depaseste cat ti-ai propus sau cat esti obisnuit sa obtii (pentru cei care nu isi propun…). Unele rezultate nu sunt asa de usor de cuantificat ca si banii dar efectul lor este similar. Diferenta este ca in acele cazuri simti daca este bun sau prost, nu numeri.
Ok, atunci ramane de vazut cand consideram ca un rezultat bun este noroc. In situatia de mai sus imagineaza-ti ca luna asta castigi nu 10 mii Lei cum esti obisnuit ci 10 mii un leu (10.001 Lei) si nu stii de unde vine cresterea. Poti sa sari in sus si sa exclami: “ce noroc!” ? Nu poti. Dar daca este 30 mii? Wow! Acum incepi sa dansezi lambada cu cainele de bucurie, asta poate sa fie catalogat drept noroc, nu?
Oare…
Dar daca clientul care ti-a adus acest surplus vroia sa semneze un contract cu tine de 30 mii / luna, dar ceva din comportamentul tau l-a facut sa se razgandeasca si sa faca doar o singura achizitie? Ai putea sa te gandesti ca e ghinion?
Rezultatele nu sunt niciodata nici mari nici mici. Aceste notiuni sunt relative si pentru a le utiliza ai nevoie de un sistem de referinta: mari in comparatie cu ce? mici in comparatie cu ce? Rezultatul este cat este si intotdeuna poti sa faci ceva incat sa fie mai mare sau mai mic.
Norocul este o intrepretare a unui rezultat pozitiv si surprinzator.
Ghinionul este o interpretare a unui rezultat negativ si surprinzator.
Un prieten mi-a spus acum catva timp ca e mare norocos ca mama lui i-a cumparat cand a fost student un apartament in Timisoara “pe bani de nimic” iar acum valoreaza mult mai mult. In plus mama lui nu avea idee despre piata imobiliara deci nu putem spune ca a fost o miscare strategica.
“Asa este” i-am raspuns “numai ca acesta este ghinion, nu nororc”.
A fost foarte surprins ![]()
I-am zis: “sunteti doi frati, asa-i?”
“Da”
“Si mama voastra avea multi bani atunci, am dreptate?”
“Avea”
“Inseamna ca este ghinion ca nu a cumparat doua apartamente, cate unul pentru fiecare”.
In final sper ca norocul este o notiune mult mai clara in mintile noastre. Acum putem sa explicam logic, intr-o mai mare masura evenimentele din viata noastra si sa realizam ca suntem responsabili de rezultatele pe care le obtinem. Acesta este un lucru rau pentru cei prea lenesi sa-si asume raspunderea dar este un lucru extraordinar pentru cei care am realizat ca noi tinem carma afacerilor noastre si ca noi suntem in controlul propriilor noastre destine.
Prin urmare oameni ca noi nu au noroc, si nici nu avem nevoie! Sunt curios de parerea ta.





Despre ghinion si noroc in cariera si in afaceri - Concediaza-ti seful!
Jan 25th, 2010
[...] scrie despre ce inseamna sa ai noroc si ghinion in cariera profesionala si in [...]
Stefan Murgeanu
Jan 25th, 2010
cum am scris recent exact despre noroc si ghinion, m-am limitat sa pun un link (trackback) spre acest articol
Alex
Jan 25th, 2010
Ai dreptate, ,, noi suntem responsabili de rezultatele pe care le obtinem.” Si asa cum zic unii ,,Doar prostii au noroc in viata, destepti si-l fac”
Valeria
Jan 25th, 2010
Norocul este un cuvant care denumeste acea situatie in care unul dintre noi se naste intr-o pozitie sociala avantajoasa sau inzestrat cu frumusete ori talent sau dobandeste
in viata acele lucruri pe care toti le doresc ; bani,functii,relatii.Noroc este ,cel mai adesea,
ceea ce altii ,mai putin dotati decat noi, desigur,primesc prin comportamentul capricios al Fortunei.Asa gandesc aproape toti.Oare ,atunci,nu ar trebui sa credem ca Norocul este o rasplata de o natura inexplicabila pentru noi?Altfel ,cum o femeie de serviciu sa castige la Loto milioane? Hmmmm…. Noroc?Nu cred!Dintre milioanele de jucatori EA si NUMAI EA trebuia sa castige.Teoria probabilitatilor
are fisuri.Sansa femaii nu a fost de una la milioane,ci de 100%.Dar de cei care au presentimente si renunta la calatorie ce ziceti?
Noroc?Ceilalti mor si ei scapa…Sau poate stiti oameni care muncesc pe rupte ..cam degeaba,iar altii ,printr-un ..Noroc primesc totul gata.
Norocul si-l face omul?Da,dar cand vine Norocul la el? Stie cineva?…Unii spun ca exista o explicatie.Fiecaruia dupa credinta sa!!!
Robert
Jan 25th, 2010
toata povestea asta suna a la Bob Proctor in care binele invinge raul ………dle Coman cred ca ati gresit tara ,nu in Romania nu acum …….
Doar tantalaii mai cred in 6/49
Remus Balan
Jan 25th, 2010
Am citit toate cele 3 articole despre noroc. Sunt partial de acord cu observatiile si comentariile facute.
Sunt de acord ca prin gândirea, deciziile si actiunile noastre ne facem norocul.
Consider însa ca nu controlam totul pe lumea aceasta. Exista un cerc al influentei, în care intra lucrurile pe care le controlam sau pe care le putem influenta. Ceea ce este în afara acestui cerc ne scapa total de sub control, nu putem nicicum influenta.
Ei bine, când în afara cercului de influenta se întâmpla lucruri în urma carora noi avem de câstigat, se poate spune ca avem noroc.
Ca sa concluzionez: eu cred ca norocul exista, nu este doar o interpretare!
Paul Coman
Jan 26th, 2010
@Remus Balan: Asta era chiar ideea ultimului articol: cine spune daca am avut de castigat? pentru ca fiecare rezultat poate fi interpretat si pozitiv si negativ…
Ceea ce crezi (interpretezi) tu ca este noroc s-ar putea sa fi fost de fapt ghinion. Poate ocazia castigata te-a facut sa pierzi alta mult mai mare.
Realizaz ca explicatia este fliozofica dar cred ca o analiza de 360gr a acestui concept este benefica pentru toata lumea, scopul fiind asumarea responsabilitatii.
Din punct de vedere practic,
Experienta tuturor evenimentelor externe necontrolabile este filtrata prin reactia noastra la ele. Prin urmare, exact cum ai spus si tu noi avem capacitatea sa “ne facem norocul”.
gabriela
Jan 26th, 2010
bine spus: “oameni ca noi nu au nororc”. cred ca nu e nevoie, si daca ar fi, nici macar nu ne-am opri sa-l catalogam asa. am stat de multe ori si m-am gandit: “oare nu am avut noroc?” si am ajuns la concluzia ca nu e cazul sa imi ascund o neputinta in spatele unei notiuni: “noroc”. totul vine din interior, rational si psihic, iar inteligenta spirituala…nu se limiteaza la un termen atat de vag, cum e “norocul”. in final cine are nevoie de el?! suntem ceea ce ne propunem!
ana
Jan 26th, 2010
am trimis acest linc in Dublin , baiatului meu , care tocmai voia sa ia credit pt. o afacere.Eu nu am fost deacord de la inceput, noi ca si familie am evitat de-a lungul vietii bancile, “acesti camatari autorizati”.Nu stiu de unde are el acest curaj nebunesc de a lua credit, dar sper sa-i iasa din cap. Da, aveti idei revolutionare, si in ceea ce priveste schimbarea, daca nu inveti in fiecare zi cate putin ramai de card, de mult am spus asta.FELICITARI, SI MULT SUCCES
ana
Jan 26th, 2010
De cate ori mi sa intamplat ceva extraordinar in viata nu am spus “ca am avut noroc”Am stiut sigur ca e cineva sus care mi -le daruieste si ca le merit, de mi le daruieste. Am cautat sa-i multumesc intotdeauna.In viata mai bine stai o luna si meditezi cum si ce sa faci decat sa alergi toata viata in zadar, si mai si pretinzi ca muncesti de rupi.
ana
Jan 26th, 2010
Felicitari Paul Coman, mai astept si alte noutati…..Ana
Liviu Sav
Jan 26th, 2010
Ai un rationament foarte incalcit. Nu stiu cati clienti potentiali au rabdarea necesara sa te asculte, iar dintre cei care reusesc sa te asculte, cati au capacitatea de abstractizare ca sa te si inteleaga. Cred ca putini spre foarte putini.
In plus, cred ca esenta intregului tau articol se reduce la cum interpretezi experientele acumulate si ce faci cu ele. Un citat care, pentru mine spune mai multe decat 1.000 de cuvinte este: “Experienta nu reprezinta ceea ce ti se intampla ci ceea ce faci cu ce ti se intampla.” (Aldous Huxley).
ana
Jan 26th, 2010
Domnule Liviu Sav, nu inteleg ce incalceala ai vazut in rationamentul meu???e cat se poate de clar, …Dar, suntem aici sa comentam altceva, nu expierentele unora sau altora. multumesc oricum, m-am amuzat foarte.
ana
Jan 26th, 2010
Va mai spun ceva: oamenii f. capabili nu pun mare pret pe noroc. Iar cei incapabili , spun mereu ca, nu au avut noroc, de nu au facut mare lucru in viata.Deci pana la urma norocul nu trebuie luat in considerare daca avem un Q maxim.
uberVU - social comments
Jan 26th, 2010
Social comments and analytics for this post…
This post was mentioned on Twitter by SupAcademy: Ce parere aveti despre noroc, exista sau nu? http://ow.ly/107Yw
ion
Jan 26th, 2010
Salutare
Sunt un tanar,viitor afacerist, si consider ca o astfel de initiativ este foarte bine venita pentru cei ca mine.
DoN
Jan 27th, 2010
Norocul ca si sufletul, religia, pacatele, blestemele si multe altele sunt pure inventii omeneshti prin care se spala creierele prostimii.
Sunt piedicii care ni se pun in cale ca sa ne impiedice sa vedem adevarul gol golut: nu exista nici noroc si nici ghinion. Cum zice Paul, notiunile astea sunt atit de relative incit pot fi interpretate in proportie de aprox. 50-50% depinzind de cine si din ce unghi percepe actiunea.
Citi “norocoshi” care au castigat de exemplu la loto, n-au terminat bolnavi, morti, cu familii destramate, razboaie pt banii. Ce au avut noroc sau ghinion castigind banii aia¿?
Suntem imperfecti si ca sa ne ascundem slabiciunile, lasitatea, lenea sau limitatiile imediat aruncam vina pe ghinioane. Paradoxal, pt mine, e ca daca ne iese ceva bine strigam in gura mare ca am avut noroc. Prin asta nu micsoram meritele¿? de ce nu zicem ca prin gindirea si actiudinea adoptata am reusit asta sau aia¿? De se simplificam si hop o dam cu norocul¿?
Eu am noroc cind interpretez si actionez corect pt a obtine un rezultat care sa ma avantajeze material sau psihic.
Cind nu iese cum trebuie inseamna ca nu am ales mijloacele potrivite pt a reusi.
De mine depinde sa iasa bine sau rau.
Daca am mintea limpede si interpretez bine semnalele, actionez la timp si sunt consecvent si consistent in gindire si actiune nu are cum sa iasa rau. Daca vreo pirghie lipseshte sau e defectuoasa mai mult ca sigur, mai devreme sau mai tirziu, totul se duce de ripa.
Orice esec(ghinion) e saminta unei viitoare reusite(noroc).
Asta e valabil in psecial pt oamenii eliberatzii de jugul slabiciunilor(noroace, ghinioane, descintece, rugaciunii, ghiciotare, voodoo,etc…).
Am tot respectul pt cei care zic ca am muncit ca un rob si nam avut noroc in viatza.
Intrebarea mea e daca ai cautat norocul cu adevarat¿? Ai incercat sa faci ceva diferit pt a obtine rezulate diferite¿? Sunt convins ca 90% din raspunsurile sincere ar fi ca nu au incercat deloc sau au renuntat prea usor din diferite motive in cautarea norocului. Si atunci ce asteptzi sati cada din cer¿? Asta suna bine intr-o biserica, dar in viata reala ramine o trista poveste pt creduli.
Eu cred ca mari bogati au ajuns sus scotindushi din softurile personale conceptele astea care atit de mult le utilizeaza muritorii de rind:noroc-ghinion, rau-bun, rai-iad, pacat-fapta buna.
Pur si simplu isi urmeaza cu mult curaj si perseverenta vocea interioara neleasindu-se influentati de povesti.
ana
Jan 27th, 2010
Nu putem compara norocul cu sufletul cu religia, cu blestemele cu pacatele. Omul cand moare ai iese sufletul, multi au asistat la acest trist eveniment, este un abur care iese din gura omului. fara suflet omul nu ar exista, e ceea ce ne-a suflat Dumnezeu dupa creatie.Daca n-ar exista religia, am fi o planeta de criminali, fiecare din noi avem in subconstientul nostru ceva animalic, care se controleaza datorita putinei credinte care ne-a fost daruita la botez.Blestemele exista si ele. Cand cineva care nu ti-a facut nici un rau sufera din pricina ta
, poti sa te declari blestemat de forte divine.Nu poti sa nu crezi ca nu exista pacate, atunci cum deosebim o crima de ceva caritabil?????
ana
Jan 27th, 2010
DoN, ASTEPT RASPUNS?????????
catalin
Jan 27th, 2010
Mda, e interesant ca cineva are timp sa isi exprime ceva idei pe care le-a auzit pe undeva sau chiar crede in ele si vrea sa le impartaseasca la cat mai multe persoane. Insa eu cred cu ardoare ca scopul nu e decat unul – alta intoxicare cu principii care sa duca la obiective induse…..
E destul de clar pentru mine ca suntem si vom fi o societate de mare consum, si ca in fiecare zi cineva va profita de orice moment in care o masa de oameni va fi dispusa sa asculte….scopul fiind acelasi – CASTIGUL PROPRIU…..
Oricum – mult succes!
ana
Jan 27th, 2010
Catalin, in universul acesta suntem niste mici gaze, care, atunci cand ni se intampla cate o nenorocire ne simtim striviti de o talpa uriasa. eu m-am simtit strivita la un moment dat.e cel care vrea sa ne castige cu adevarat. Dumnezeu.si o face cand nu-i place drumul pe care mergem.Nu poti vorbi astfel din auzite……
ana
Jan 27th, 2010
da, am si timp , serviciul a-mi permite, dar stai fara grija ca sunt platita pe masura.
Paul Coman
Jan 27th, 2010
@catalin: Aceste concluzii sunt prelucrari si interpretari ale unor concepte pe care le-am auzit undeva asa cum este orice idee creativa. Am timp pentru ele tocmai pentru ca le traiesc si cred in ele.
Daca tu consideri asta o intoxicare atunci asa este. Este si o intoxicare si o manipulare
…important este daca te face mai fericit si mai bogat.
In al doilea rand Startup Academy este un business mereu am fost sincer in legatura cu asta. Deci si cu castigul propriu ai dreptate. Si castigul este deja mare, numai ca nu in bani.
Castigul arata cam asa:
“Sunt un tanar, viitor afacerist si consider ca o astfel de initiativa este foarte bine venita pentru cei ca mine.” – Ion
“Aceste articole sunt foarte importante intr-o afacere.” – Ganea Claudiu
“Ideile din acest articol m-au pus pe ganduri. Si pe treaba. Am inteles ca trebuie sa fac schimbari in ceea ce priveste designul vietii personale, asa ca mersi mult.” – Emil Gocsi
Stefan Murgeanu
Jan 27th, 2010
@Ana confunzi credinta cu religia
credinta este buna si puternica, religia este distructiva si antiumana (asa cum istoria a dovedit-o)
@catalin fii foarte precaut cu gandurile pe care le ai, cu cuvintele pe care le folosesti si cu lucrurile in care crezi, caci ele vor deveni realitate, insa doar pt tine
@paul informatia si mesajul prezentate in acest articol (si in celelalte de aici) sunt pt toata lumea, fiecare poate prelua exact atat cat vrea si cat merita
asa ca stai linistit
DoN
Jan 28th, 2010
Draga Ana,
Scuze intirzierea.
Sunt pasare de noapte si intru pe net cind restul lumii doarme.
Asa sunt si in viata, in general, inot contra curentului.
E foarte greu si frustrant dar eu cred in destin si asta mia fost prescris.
Mai bine proscris decit prostanac.
Niciodata nu mam simtit bine in turma, mai ales daca e plina de oamenii slabi de minte si de incredere in fortele propii.
Din putinul care mi lai scris pot sami dau seama ca sunt diametral opusi in forma si in fond.
Suntem 2 linii paralele care nu se vor intilni niciodata.
Eu iti respect punctul de vedere, dar nu pot sal compart.
Nu imi place sa pierd timpul cu oamenii care cred orice li se pune in fata.
Aburul care iese dintr-un mort e 99% un mit si in nici un caz nui nici un duh, nici suflet nici nimic. Are deja demult proba si explicatie stintifica. Dar daca crezi povesti no sati placa sa auzi adevarul.
Daca sufletul exista cum se face ca nimeni nul gaseste¿?
Unde e situat¿?
Cind zici ca te doare sufletul unde simti durerea¿?
Eu i simt in creier!
In fine nu mai continuu ca oricum nu pot, si nici nu vreau sa te cinving de nimic de ce nu esti in stare sa suporti.
Argumentul ca fara religie ar fi haos si razboaie ma facut sa rid citeva minute bune.
E chiar amuzant cit de dezirfomata e lumea.
Voua va place sa vi se zica minciuni si exagerari. Daca auziti adevaruri refuzati sa va deschideti mintea la nou si la diferit.
Nu tot ce zboara se maninca.
Stii ca in ultimii 2500 de ani nau fost mai mult de 5 zile de pace efectiva si ca in 90% din razboaie biserica si religia a avut un mai mare sau mai mic amestec¿?
E si logic sa nu se laude popii cu asta! NU¿?
Norocul, ghinionul, religia, biserica, credinta in povesti neprobate, fortele divine, sufletul, duhul sfint, botezul, cununia, si inca multe altele sunt inventzii umane pt o majoritate credula si limitata avind in spate interese imense care vor sa ne aiba sub control si sa fim neghiobi fara crez si opinie propie.
In turma ne pot prostii mai bine decit pe fiecare in parte!
In fine…
Iti doresc multa fericire si pace si sa-ti mearga bine!
Miam inventat un motto prin care sa rezum si sa exprim cit mai succint crezul principal al existentei mele:
“Orice persoana ajunge pina unde-l duce mintea!”
…nici mai mult si nici mai putin…
ana
Jan 28th, 2010
Draga DoN, e clar ca suntem doua linii paralele, dar oricum nu ne intalneam niciodata. am inteles din tot ce miai scris ca tu nu crezi in viata de dupa moarte. eu cunosc si demonstratiile care sau facut referitoare la religie cunosc si invataturile bisericii.pt. linistea mea inclin spre cea dea doua. Insa, mi-e f. greu sa cred ca scrsurile societatii(hoti care-ti fura munca deo viata, criminali, etc, nu vor fi pedepsiti de Dumnezeu si ca cei cu un suflet curat nu o sa fie rasplatiti. Uite ceva referitor la suflet. cand mia murit tata am simtit un gol mare in piept(in ziua aceea dupa inmormantare).la 3 ani mia murit mama, , acel gol sa transformat in durere in piept.te intreb de ce in piept si nu in alte parti ale corpului sa intamplat asta.DoN, eu te apreciez foarte mult se vede clar ca esti un baiat invatat, dar, ceva exista, sufletul, Dumnezeu, viata de apoi, si cunosc si f. bine ca cei f. tineri nu cred in asta.dar cei mai invatati oameni ai planetei au dovedit ca Dumnezeu exista si toate sunt facute pe pamant in cel mai mic detaliu.sa nu spui si tu ca confund religia cu credinta ca stiu sa fac diferenta(degeaba te consideri credincios daca in ziua de rugaciune muncesti) si nu mergi in casa domnului.asa cum spune scriptura.sunt f. deschisa la nou si la diferit, dar tot ce am cerut de la domnul mia dat, in limita bunul simt.tu o sa spui ca au fost pure coencidente. Sa ai liniste, bani, fericire, sanatate.
Paul Coman
Jan 28th, 2010
Dragii mei prieteni, acesta este un site de business. Am facut o analiza detaliata a norocului pentru ca este esential sa-ti asumi 100% responsabilitate inainte sa incepi o afacere. Evident, doar daca vrei sa ai succes…
Hai sa lasam dezbaterile religioase pentru alta data pentru ca nu stiu cati dintre cititorii nostri sunt interesati…
Va multumesc oricum pentru implicare, apreciez asta
ana
Jan 28th, 2010
AM DEVIAT DE LA SUBIECT, E OK.DACA VREI SA PORNSTI O AFACERE SI TE BAZEZI PE NOROC, MAI BINE OPRESTETE, NU E CAZUL, ASTA PT. INCHEIERE.
Daniel
Feb 14th, 2010
Draga Paul,
Daca vorbesti strict despre norocul in business, e corecta afirmatia ta.
Din punctul meu de vedere, norocul reprezinta practic implinirea noastra ca oameni pe toate planurile.
Poti defini norocul ca o rasplata divina influentata in mod direct de noi prin comportament.
Nu poti fi un om de succes in afaceri daca nu ai un comportament adecvat.
Practic nu poti avea noroc.
CALIN DONCA
Mar 4th, 2010
NOROCUL APARE ATUNCI CAND PREGATIREA INTALNESTE OPORTUNITATEA!
Sergiu Pleshko
May 29th, 2010
foarte des afirmam “sint norocos si intotdeauna cistig” dupa acest articol voi afirma “sint pregatit si intotdeauna cistig”.
Alexandru
Jun 5th, 2010
Lasind la o parte controversele filozofice si religioase, eu incep sa cred ca nu exista sansa propriuzisa. Dupa cum zici si tu Paul, orice lucru are relevanta doar in comparatie cu altceva. Daca sistemul nostru de referinta difera, vom privi acelasi eveniment din doua perspective diferite. Unii vor spune ca au avut ghinion pentru ca li s-a intimplat acel eveniment, altii vor sti sa invete ceva si sa constientizeze ca indiferent ce se intimpla in viata tu exerciti cea mai mare influenta asupra viitorului. Multa lume traieste cu impresia ca nu isi poate influenta viata, dar eu zic ca este o conceptie total gresita. Cine vrea sa inteleaga, va intelege. Cine nu, somn usor in continuare. Nu are rost sa bati la porti inchise
Anca Socaciu Man
Jun 5th, 2010
Da ascultand si interesandu ma intens de progresul in viata a unor mari oameni de afaceri in general urmarind declaratiile multora dintre ei ….aproape toti sunt de acord ca exista la un moment dat si o sansa sau mai multe in viata ….partea cu norocul e dupa parerea mea ..sa vezi si sa stii sa iei aceste sanse atunci cand apar …asta e partea noastra aici intervine liberul arbitru …..decizia ne apartine …si responsabilitatea de asemenea ..deci poate fi vorba de un noroc responsabilizat ….poate parea un concept contradictoriu dar nu e ..evident dupa parerea mea …